Dæk info
|
|
|
-
Runflatt og Seal dæk
Nogle dæk har nogle særlige egenskaber til hjælp ved punkteringer.
Disse dæk kan opdeles i to forskellige kategorier; Runflat og Seal.
Runflatt: Disse dæk har en afstivet karkasse hvilket medfører at dækket ikke kollapser ved en punktering. Hvis man montere Runflat dæk på en bil er der krav om at bilen kører med dæktryksovervågning da det ikke er synligt om dækket mangler luft.
Denne dæktype bruges normalt på større/dyrere biler som fx BMW.
Det anbefales kun at montere disse dæk på biler der har Runflat som standard, da der skal tages højde for i undervogn/affjedring for den afstivede karkasse.
Seal: Dæk af denne type er udstyret med en tjære lignede bane på indersiden af slidbanen.
Hvis slidbanen gennemtrænges af et objekt, vil dette materiale ved fjernelse af objektet slutte op, og lukke hullet i slidbanen. Derefter kan der påfyldes luft i dækket og køres til nærmeste værksted.
Seal har ikke samme effekt på dækket som et Runflat vil have, derfor er det klassificeret i samme kategori som et almindeligt dæk. Så det kan derfor ikke erstatte et Runflat dæk.
-
Fælgkant Beskyttelse
Dæk kan være udstyret med en beskyttelses kant, ved samlingen mellem dæk og fælg.
Denne gummikant har til formål at beskytte fælgen, ved sammenkørsel med fx en kantsten.
Normalt findes dette på dæk i størrelserne 16” og opefter, men kan have varierende størrelse alt efter dækproducent. Der er to ting man skal være særligt opmærksom på, når man køber/monterer dæk med fælgkant.
- Hvis fælgen er bredere end normalt fx hvis dækket er beregnet til en 8” fælg men monteres på en 8,5” fælg vil beskyttelseskanten ”gabe” lidt og derved virke mindre synlig.
- Hvis et dæk har en tillægsbetegnelse som fx MO,*,AO kan den afvige fra den normale version og derfor være uden kantbeskytter.
-
6/8/10 lags dæk
Mange varevognsdæk har efterhånden aflagt sig betegnelsen omkring 6/8 eller 10 lag.
Det kan anbefales at forholde sig til Load Index i stedet, da dette giver et mere præcist overblik.
Du kan søge i feltet ovenfor for at finde hvad det enkelte loadindex har af bære evne.
På de fleste varevognsdæk er der anført en dobbelt load betegnelse fx 109/107 Dette skal læses således hvis dækket er enkelt monteret gælder load 109 hvis dækket er tvilling montering gælder load 107.
-
Tillægsbetegnelser fra bil fabrikanter fx. MO, *, AO
Der er et samarbejde mellem dæk fabrikanter og dæk fabrikanter.
Dette samarbejde udmønter sig i at nogle bilfabrikanter ønsker dæk, der er special produceret til lige præcis deres bil. Her korrigeres som oftest kemikalie blandingen, men der kan også i få tilfælde være ændret i bredden på slidbanen, eller fravælgelse af fx fælgkants beskytter.
Vær særlig opmærksom på, at ved nogle bilmærker er det et krav, at dækkene er mærkegodkendt.
-
Silent dæk
Flere og flere dækproducenter har indført et nyt produkt der hedder Silent.
Silent er indtil videre at finde på størrere størrelser beregnet til luksus biler, hvor de også kommer som standard montering fra fabrikken. Silent dæk har en skum bane monteret på indersiden af slidbanen.
Dette skum skal fjerne eller formindske en af de 3 støjkilder ved dæk. Skummet bryder resonansen der opstår inde i dækket ved kørsel. Det er forudsagt at denne teknologi udbredes til almindelige dæk størrelser indenfor en kort årrække.